ODRŽAN SEMINAR "NACIONALNA EKOLOŠKA MREŽA I NATURA 2000 - OBAVEZE I MOGUĆNOSTI ZA OPĆINE I GRADOVE"
Zelena Istra je u suradnji s udrugom Sunce iz Splita 2. srpnja održala seminar „Nacionalna ekološka mreža i Natura 2000 - obaveze i mogućnosti za općine i gradove“ u prostorijama IDA-e u Puli. Seminaru je prethodilo istraživanje o poznavanju novih zakonskih propisa s područja zaštite prirode jedinica lokalne uprave: propisa o Nacionalnoj ekološkoj mreži, Naturi 2000 i ocjeni prihvatljivosti zahvata za prirodu. Istraživanje putem upitnika u Istarskoj županiji je pokazalo da postoji potreba za takvom vrstom edukacije, pa je program seminara usklađen s uočenim nedostacima (rezultati istraživanja dostupni su na stranicama
http://participator.zelena-istra.hr/bin/view/Participator/Radionice
Predstavnice Sunca prezentirale su hrvatsko zakonodavstvo s područja zaštite prirode, proceduru ocjene prihvatljivosti zahvata za prirodu i praksu i neke od dosadašnjih slučajeva iz perspektive nevladinih udruga. Predstavnice Državnog zavoda za zaštitu prirode prikazale su ulogu te institucije u izradi Ekološke mreže i pripremi područja Natura 2000, način korištenja web stranica na kojima su dostupni podaci o područjima Ekološke mreže i Natura 2000 staništa s pripadajućim obaveznim mjerama zaštite za svaku jedinicu lokalne samouprave. Predstavnica Zelene Istre predstavila je projekt "Demokracija u praksi", u sklopu kojeg je organiziran seminar, istaknuvši da je pravo javnosti da sudjeluje u pitanjima koja utječu na kvalitetu njihovog života jedno od temeljnih prava u demokratskim društvima, ali da se u Hrvatskoj smisleno sudjelovanje javnosti na području zaštite okoliša još uvijek ne događa. Sve prezentacije sa seminara dostupne su na gore navedenim internetskim stranicama.
Među zaključcima radionice bile je konstatacija da je u procesu usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s europskim došlo do brojnih novosti koje su tijelima nadležnima za provedbu donijele mnoge obaveze, a da se prije toga nije radilo na osiguravanju kapaciteta za njihovu provedbu, pa u praksi dolazi do izbjegavanja poštivanja obaveza. Velik broj nedostataka uočen je upravo u segmentu informiranja javnosti u postupcima ocjene prihvatljivosti zahvata za prirodu. Osim toga, isključivanje zainteresiranih dionika iz procesa izrade nacrta novih zakonskih prijedloga dovodi do izrade teško provedivih ili neusklađenih propisa, pa ih je stalno potrebno mijenjati. To je slučaj i s Pravilnikom o ocjeni prihvatljivosti zahvata za prirodu, koji je usvojen 2007. i već je u procesu izmjena i dopuna kao i Pravilnik o procjeni utjecaj zahvata na okoliš, koji je usvojen u lipnju 2008., također trenutno u procesu izmjene. Česte izmjene, bez ikakvog javnog obrazloženja željenih učinaka izmjena, donose zbunjenost i nesigurnost, što se u konačnici negativno održava na zaštitu prirode i okoliša.