• E-MAIL

    ured@zelena-istra.hr

  • Telefon

    +385 52 506 065

  • Adresa

    Gajeva 3, 52100 Pula

blog-img-10

irena

03. 02. 2016.

Zeleni telefoni Hrvatske u 2015. godini zvonili su 2707, a onaj Zelene Istre 203 puta

Na Zelene telefone Hrvatske zaprimljene su 2707 prijave građana u razdoblju od 01. siječnja do 31. prosinca 2015. godine. Analizu poziva pripremile su članice Mreže Zelenih telefona u sklopu projekta “Partnerstva za okoliš” financiranog od strane Europske unije i sufinanciranog od Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske. Zeleni telefoni zaprimaju prijave građana o problemima okoliša iz cijele Hrvatske na jedinstveni 072 123 456 broj za Hrvatsku. I dalje se najveći broj poziva od ukupnog broja odnosi na kategoriju otpad, čak 37% (996) prijava, čime se nastavlja trend prijašnjih godina.No za razliku od prijašnjih godina kada se najveći dio prijava unutar ove kategorije odnosio na neprimjereno odlaganje i zbrinjavanje otpada odnosno ilegalna odlagališta otpada u ovom razdoblju povećan je broj upita o mogućnostima odvojenog odlaganja pojedinih vrsta otpada kao i upita o mogućnostima povećanja broja kontejnera i kanti za prikupljanje i u konačnici građane zanima gdje završava odvojeno prikupljeni otpad. Pretpostavljamo da je razlog tome trendu povećanje razine svijesti građana o potrebi primjerenog zbrinjavanja otpada i njegovog odvajanja prema različitim vrstama. Od ostalih kategorija ističu se prijave unutar kategorija zelenilo (293 prijave) i voda (270 prijava).Unutar kategorije zelenilo najčešće su prijave građana iz urbanih sredina, a odnose se na održavanje javnih zelenih površina konkretno sječu stabala u gradskim parkovima, alejama i sl. Vrlo često riječ je o redovnim održavanjima, no kako građani nisu upoznati s planovima redovnog održavanja gradskih poduzeća koja skrbe o javnim zelenim površinama, njihova zabrinutost je po našem sudu opravdana. Smatramo da je osnovni propust poduzeća koja skrbe o javnim zelenim površinama njihova netransparentnost u radu odnosno pružanje informacija građanima o planovima održavanja javnih zelenih površina. U većini županija unutar ove kategorije pristiže i veliki broj prijava parcela na kojima raste ambrozija. Iako Mrežu čine "morske" i "kopnene" udruge zajednički problem koji unutar kategorije vode prijavljuju stanovnici svih županija je nezakonito pražnjenje septičkih jama i ispuštanje fekalnih voda. Također, građani reagiraju i na neuobičajene mrlje koje primijete u rijekama, morima i jezerima. Najveći dio prijava aktivisti Zelenih telefona rješavali su samostalno, bez direktne suradnje s pozivateljima što ukazuje na dva moguća problema: manjak znanja i informacija kod građana te njihov "strah" od posljedica prijave. Ovom potonjem ide u prilog i činjenica da je još uvijek više od 50% prijava na Zeleni telefon anonimno. Najveći broj prijava pristiže na Zeleni telefon Zelene akcije, čak 1115 prijava. · · · Od osnutka Zelenog telefona do danas na Zeleni telefon Zelene Istre pristiglo je ukupno 3 446 poziva građana. U 2015. godini primili smo ukupno 203 poziva građana, od toga se čak 32,02% odnosilo na kategoriju otpada , 22,16% na kategoriju zelene površine te na kategoriju zrak 10,3% poziva građana. Od samih početaka kategorija OTPAD zauzima prvo mjesto po broju poziva. Iako smo u 2015. godini primijetili pozitivne pomake u rješavanju problema povezanih s otpadom možemo, nažalost, zaključiti da Zakon o održivom gospodarenju otpadom iz 2013. godine još uvijek nije u potpunosti implementiran u svim gradovima i općinama Istarske županije. Vjerujemo da je razlog tome i što nadležna tijela Republike Hrvatske još uvijek nisu donijela sve potrebne pravilnike prema kojima bi se Zakon trebao provoditi. Kategorija ZELENILO i dalje je već tradicionalno na drugom mjestu po broju poziva. Građani su osjetljivi kad je u pitanju uništavanje zelenila, drvoreda i stabala te sukladno tome i češće reagiraju. Višestruke su koristi od zelene infrastrukture - od ekoloških i društvenih do ekonomskih – te je stoga nužno djelovati u tom smjeru i osviještavati građane. U kategoriji ZRAK građani najčešće prijavljuju tvornice i postrojenja te farme, ali u 2015. godini imali smo dosta slučajeva vezanih uz male i srednje obrte koji se nalaze u stambenim zonama te ispuštaju štetne emisije u zrak i proizvode buku. Navedeni postoci pokazuju koje nam probleme građani najčešće prijavljuju, ali ne i njihovu važnost, odnosno ozbiljnost problema. Građani su sve angažiraniji i svjesni da imaju pravo na zdrav i čist okoliš, što dokazuje i činjenica da tijekom godine prijavljuju slučajeve u svim kategorijama Zelenog telefona. «Sadržaj ovog priopćenja isključiva je odgovornost Zelene Istre, udruge za zaštitu okoliša i prirode i ni na koji se način ne može smatrati da odražava gledišta Europske unije i Ureda Vlade Republike Hrvatske za udruge.