• E-MAIL

    ured@zelena-istra.hr

  • Telefon

    +385 52 506 065

  • Adresa

    Gajeva 3, 52100 Pula

blog-img-10

irena

09. 03. 2018.

Zeleni telefon Zelene Istre zvoni već 20 godina - godišnji izvještaj Zelenog telefona 2017.

Zeleni telefon je već 20 godina svakodnevno na raspolaganju građanima koji imaju problem vezan uz zaštitu okoliša i prirode. Do sada smo primili i riješili oko 4.000 prijava u suradnji s građanima, gradovima i općinama raznim institucijama i inspekcijama. Zeleni telefon je besplatan servis namijenjen građanima koji trebaju pomoć u rješavanju problema vezanih uz zaštitu okoliša, a ne znaju kome se obratiti. U ovogodišnjim aktivnostima sudjelovalo je na direktan ili indirektan način više od 4.000 građana, 9 predstavnika komunalnih poduzeća, 40 gradova i općina, 20 nadležnih institucija, 10 stručnjaka za otpad, 14 volontera/ki, 20 okolišnih udruga. U 2017. godini primili smo ukupno 201 poziv građana. Najviše poziva, kao i svake godine, bilo je u kategoriji otpad, čak 43,78% poziva. Slijedi kategorija gradnja s 13,93% te zelenilo s 13,43% poziva. I u 2017. godini imamo trend porasta broja prijava slučajeva koji su vezani uz gradnju. Veliki dio slučajeva odnosi se na planirane zahvate u okolišu kao što je nasipavanje morske obale ili komentari građana na nove prostorne planove koji predviđaju prenamjenu i gradnju u zelenim zonama. Većina slučajeva prerasla je i u građanske inicijative, a mnoge imaju i sudski epilog poput incijativa vezanih uz kamenolome. U kategoriji zelenilo većina prijava se odnosi na građane koji se bune protiv sječe stabala i drvoreda na javnim, zelenim površinama. Uvijek smo užasnuti lakoćom kojom se nepotrebno ruše višedesetljetni gorostasi uz neuvjerljive argumente. U našoj arhivi su desetine dokumentiranih slučajeva. Lokalne vlasti u većini slučajeva nemaju sluha i prilikom gradnje novih projekata ne vode dovoljno računa o postojećem zelenom fondu. Žalosno je što tijela javne vlasti ne vide nevjerojatnu društveno-povijesnu vrijednost zelene infrastrukture te ćemo i dalje biti uporni i lobirati da se takvi obrasci promijene. Rad Zelenog telefona u 2017. se osim zaprimanja i rješavanja problema koji su nam građani prijavljivali temeljio i na edukaciji i informiranju o važnosti smanjenja nastanka, ponovne uporabe te recikliranja otpada sukladno prioritetu Plana za zdravlje Istarske županije, a to je OTPAD. Proveli smo anketu o uspostavljenim sustavima gospodarenja otpadom s komunalnim poduzećima u Istarskoj županiji, proveli smo i online anketu među građanima Istarske županije o navikama odvajanja otpada te smo organizirali niz javnih akcija i događanja u sklopu Europskog tjedna smanjenja nastanka otpada (EWWR 2017). U prosincu 2017. godine organizirali smo seminar za komunalne redare općina i gradova u Istarskoj županiji. Ovo razdoblje obilježile su brojne uspješne građanske inicijative i akcije koje su rezultirale uspjehom i rješavanjem problema zahvaljujući aktivnom angažmanu građana. U 2017. podržali smo sljedeće građanske inicijative:: Građanska inicijativa “Pravo na čisti grad” Buzet; Građanska inicijativa “Volim Prtlog” Labin; Građanska inicijativa protiv kamenoloma Marčana; Građanska inicijativa “Moj lipi Karigador”; Građanska incijativa “Dajla”, Građanska inicijativa protiv kamenoloma Gusta Vala, Inicijativa protiv LNG terminala na otoku Krku. Većina građanskih inicijativa bavi se pitanjem prostora i planiranih zahvata u prostoru. Stoga smo u travnju 2017. u Labinu organizirali panel diskusiju. “Primjeri uspješnih pritisaka građana za zaštitu javnog interesa u prostornom planiranju – građani kao korektiv investitorskom urbanizmu”. Nužnost građanskog aktivizma i solidarnost kao osnovni preduvjet za očuvanje prostora od investitorskog urbanizma i predatorskih «razvojnih» projekata – zajednički je zaključak s te tribine, a inicijative građana su i u 2018. nastavile sa svojim radom. Zeleni telefon su u 2017. godini financirali Istarska županija, Općina Marčana te ACI d.d. Opatija. Zeleni telefon će još godinama biti podrška svim građanima u borbi za čišći i zdraviji okoliš, a u 2018. godini planiramo provesti i niz edukativno-iformativnih aktivnosti kako bi potaknuli građane da se čim više aktiviraju. Godišnji izvještaj Zelenog telefona potražite na linku: https://drive.google.com/open?id=18stzmDdK9J3wLwp0vWtJeVvn-s6xVnm9