• E-MAIL

    ured@zelena-istra.hr

  • Telefon

    +385 52 506 065

  • Adresa

    Gajeva 3, 52100 Pula

blog-img-10

Irena B.

10. 06. 2022.

Priopćenje članova Radne grupe za civilni nadzor Kaštijuna d.o.o. o novonastaloj situaciji na ŽCGO

Objavljujemo da je Radna grupa za civilni nadzor Kaštijuna d.o.o. osnovan 27.svibnja 2022. U grupi su predstavnici općine Medulin, predstavnici Zelene Istre i predstavnik Građanske inicijative čist zrak duga ljubav. Imali smo prilike biti upoznati s osnovama procesa obrade kao i problemima koje su nam iznijeli predstavnici uprave i nadzornog odbora a koji su tada bili koncentrirani na probleme prekomjernih količina u sezonskim mjesecima, odbijanje davanja suglasnosti komunalnih poduzeća na povećanje cijene prihvata miješanog komunalnog otpada na Kaštijun i sporan nalaz Zavoda za javno zdravstvo o vrlo niskoj zagađenosti okoliša u razmatranom periodu.
U međuvremenu se desila havarija koja je dodatno otežala situaciju a koja kumulira sve  do sada donesene krive odluke u vezi funkcioniranja sustava obrade otpada u Istri kao i samih procesa unutar Kaštijuna d.o.o.
Ova havarija dokazuje da nisu propisane mjere kriznog sustava, a rizike posljedica snose isključivo stanovnici okolnih naselja.
Prema prvoj službenoj informaciji o kvaru na postrojenju koji se dogodio 3.6.2022. došlo je do pomaka vodilice kabelske lančane staze na način da je ispala iz trase te je u potpunosti  onemogućen rad postrojenja.  Valtorta Srl, proizvođač dizalice, radi na popravku a mjesta za doneseni otpad koji se ne može obraditi ima do četvrtka. Pregovara se s komunalnim poduzećima o mogućem smanjenju količina koje dolaze na Kaštijun i traži se mogućnost zbrinjavanja van Kaštijuna.
Iako se u medijima pojavljuje informacija da za preuzimanje viškova postoji jedan ponuđač i to CIOS u vlasništvu Petra Pripuza, za visoku cijenu od 1780 kn po toni, prema službenom priopćenju Kaštijuna d.o.o. od 8.6.2022. ne spominje se preuzimanje otpada za obradu izvan Kaštijuna već se obavještava da će sav doneseni otpad biti uskladišten na za to pripremljenoj površini na dijelu plohe za neopasni otpad, smještenoj unutar ŽCGO Kaštijun.
Zaključujemo da je cijena obrade, za nekoga tko ne živi u okolici, procijenjena previsokom.
Oštro se suprotstavljamo takvom načinu rješavanja problema uz i tako dugogodišnje zanemarivanje zdravlja okolnog stanovništva.
Još jednom navodimo sve greške sustava zbrinjavanja otpada u Istri:
    • Kriva lokacija, u zemljopisno najrazvedenijem dijelu Istre na kojeg bi svi trebali biti ponosni, gusto naseljenom, kojem je glavna djelatnost turizam i koja ne ide uz svakodnevne smradove otpada. Lokacija je odabrana unatoč snažnom protivljenju struke i građana.
    • Danas ti isti koji su je odabrali svaljuju krivnju na sadašnju upravu kao da nisu oni donijeli krive odluke ali i dalje nastavljaju slati prekomjerne količine otpada.
    • I dalje se  ignorira razmatranja druge lokacije, unatoč visokim ulaganjima u sadašnji sustav, koji očito i uz daljnje konstantne troškove neće nikad moći biti tehnološki čist a u Istri postoje mnoge lokacije koje bi uz mogući otkup nekoliko privatnih imanja mogle funkcionirati bez utjecaja na okolno stanovništvo. Nije li vrijeme za takvu swot analizu?
    • Sustav odvojenog prikupljanja otpada je na vrlo niskim razinama, a kazne za nedovoljno odvajanje su još uvijek isplativije od ulaganja u popratne nužne procese bez kojih sustav ne funkcionira, a to su kompostane, bioplinska postrojenja i sortirnice.
    • Neshvatljivo neprihvaćanje viših cijena od strane komunalnih poduzeća Istre koji svoj ugled u društvu naplaćuju samo od jednih, ali nikako od svojih sugrađana koji su stvaratelji viškova otpada.
    • Krivi odabir sustava (ovisi o kvaliteti jednog plastičnog dijela tj ne postoji safety mode, bez pretjerivanja kao kad bi lift ovisio o sajli na kojoj visi), kao i ovisnost o servisu kojeg nema u Hrvatskoj,
    • Koliko god nas pokušali uvjeriti u adekvatne zaštitne mjere, odlaganja na plohu u slučaju havarije, kao konačno rješenje, ne vjerujemo da će biti bez posljedica.
    • Gradonačelnik grada Pule u kriznim danima ne izlazi s nikakvim priopćenjem o rješenju problema, a uprava zbog visoke cijene obrade van Kaštijuna odustaje od ugovora, ne razmišljajući da dio građana Pule snosi na svojim leđima tu vrstu štednje, a najviše građani Općine Medulin. Uz to u gorućem tjednu disfunkcionalnosti sustava, zapošljava novu članicu uprave bez natječaja i igdje navedenih kvalifikacija.

Molimo gradonačelnika da se očituje o svim pitanjima vezanim za nastali problem i potencijalne probleme koji bi uskoro mogli nastati. Cijena ovakvog neuređenog sustava je najviša, a novi problemi koji tek nadolaze će samo dizati cijenu zbrinjavanja, ali i nezadovoljstva građana kao i zaustavitii napredak cijele regije.
Kao predstavnici građana tražimo hitno postupanje svih odgovornih u Istri, najprije onih koji su donijeli krive odluke u prijašnjem razdoblju, ali i trenutačnu upravu i sve uključene u sustav funkcioniranja Kaštijuna d.o.o.
Radi se o visoko rizičnoj situaciji tj. vanrednom stanju koje može imati dalekosežne posljedice, a informacije trebaju biti neselektivne pa smatramo da Grupu za civilni nadzor treba uključiti na način da nam se omogući prisustvo na sastancima.

Pratimo stanje u prostoru te molimo građane da odmah po detekciji smrade ispune uvijek valjani formular za evidenciju smrada na Facebook stranici Čist zrak duga ljubav, https://forms.gle/MCNWzffM3HWnkKLcA kako bi mogli promptno reagirati daljnjim potezima.


Zahvaljujemo
Radna grupa za civilni nadzor Kaštijuna d.o.o.

Željko Ilić, predstavnik građana Općine Medulin
Martina Gelli, predstavnica građana Općine Medulin
Irena Burba, predstavnica Zelene Istre
Tea Zubin, predstavnica Zelene Istre
Helena Lozić Doklestić, predstavnica Građanske inicijative „Čist zrak, duga ljubav”